Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/loebeland.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/loebeland.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Sådan blev jeg bedre til intervaltræning

Jeg træner selv op til marathon, som jeg skal løbe i 2016. Min tid i år var desværre ikke god nok (synes jeg selv). ???????????????????????????????????????????????????????????????

Min tid var 230 minutter, altså godt og vel omkring 4 timer, det er selvfølgelig ikke den værste tid, taget i betragtning at man skal løbe 42,195 kilometer.

Nå nok om marathon, det skal jeg nok komme med en status på næste år, hvor tiden med garanti er blevet bedre med det jeg har at fortælle nu.

Intervaltræning, og generelt forskellige løbestile har meget at sige, når der skal trænes op til marathon. Du skal selvfølgelig kunne løbe langt, men tiden afhænger også af hvorvidt du har trænet intervaltræning, almindelig løb osv. Det jeg har været utrolig dårlig til er, at lave intervaltræning først og fremmest – men også at kunne gøre det godt. Til dig som ikke ved hvad intervaltræning er, så gælder det om at træne iltoptagelseshastigheden, hvilket har meget at sige når du løber langt.

Der findes 4 måder at gøre det på:

– Korte intervaller, kort pause

– Lange intervaller, lang pause

– Lange intervaller, kort pause

– Konbinationer af korte/lange intervaller med kort/lang pause

Jeg har brugt lange intervaller med kort pause, da du skal kunne løbe langt uden pause, når du løber et marathon. Her har jeg løbet 10 minutter med 2 minutters pause, hvor jeg har løbet så hurtigt jeg overhovedet har kunne. Det har jeg gjort over 2 måneder således:

Uge 1-2: 4×10 minutters løb, 2 minutters pause

Uge 3-4: 6×10 minutters løb, 2 minutters pause

Uge 5-6: 8×10 minutters løb, 2 minutters pause

Uge 7-8: 10×10 minutters løb, 2 minutters pause

Dette har jeg gjort 2 gange om ugen, og ved siden af dette haft 1 lang løbetur hver uge. Jeg har selvfølgelig løbende set en forbedring af mine lange tider, men nu hvor jeg har løbet 42,195 kilometer 2 gange, har min tid været på henholdsvis 210, og 112 minutter hvilket er en kæmpe forbedring i så lang distance.

For samtidig at blive bedre til intervaltræning, har jeg læst mig frem til, at kreatin hjælper på musklens udholdenhed. For at blive bedre til intervaltræning har jeg måtte få mine muskler til, at være mere udholdende. Kreatin er et kosttilskud, som faktisk naturligt er i rødt kød – kreatin har en bevist effekt på præstationsevnen, muskelmassen og kropssammensætningen hos et menneske. Jeg har taget et kreatin fra Getbig, som hedder Viking Kreatin pulver. Der medfølger en måleske med til bøtten, og koster ca. 179-200 kr alt efter hvor du køber det, jeg vil dog anbefale Getbig.

Både kreatinet og min fokus på intervaltræning har medført, at mit løb er blevet bedre. Jeg skal nu igang med, at holde intervaltræningen ved siden af mit andet løb, og derved have 2 lange løbeture på 30, og 42 kilometer om ugen ved siden af 1 omgang intervaltræning med 10×10 minutters løb, og 2 minutters pause. Jeg er sikker på, at min tid til næste år bliver suveræn.

Del med dine venner...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+